Publikationen von Mathias Weber

Monografien/ Autorenbände

Weber, Mathias (2015): Der soziale Rezipient: Medienrezeption als gemeinschaftliche Identitätsarbeit in Freundeskreisen Jugendlicher. Wiesbaden: Springer VS.

Quiring, Oliver/ Kepplinger, Hans Mathias/ Weber, Mathias/ Geiß, Stefan (2012): Lehman Brothers und die Folgen: Berichterstattung zu wirtschaftlichen Interventionen des Staates. Wiesbaden: VS.

Aufsätze in wissenschaftlichen Fachzeitschriften (peer-reviewed)

Weber, Mathias/ Köhler, Christina/ Schnauber, Anna (accepted). Why should I help you? Man up!: Bystanders’ gender stereotypic perceptions of a cyberbullying incident. Deviant Behavior.

Köhler, Christina/ Weber, Mathias/ Quiring, Oliver (accepted). I want a saviour, not a victim. The impact of media representations of the EU and economic shocks on citizens’ supportive attitudes on the European Integration. International Journal of Public Opinion Research.

Weber, Mathias/ Köhler, Christina (2017). Illusions of Knowledge: Media Exposure and Citizens’ Perceived Political Competence. International Journal of Communication, 11, 2387–2410.

Ziegele, Marc/ Weber, Mathias/ Quiring, Oliver/ Breiner, Timo (2017). The Dynamics of Online News Discussions: Effects of News Articles and Reader Comments on Users’ Involvement, Willingness to Participate, and the Civility of their Contributions. Information, Communication & Society. doi:10.1080/1369118X.2017.1324505

Weber, Mathias/ Quiring, Oliver (2017). Is it really that funny?: Laughter, emotional contagion, and heuristic processing during shared media use. Media Psychology. doi:10.1080/15213269.2017.1302342

Lemke, Richard/ Weber, Mathias (2017). That man behind the curtain: Investigating the sexual online dating behavior of men who have sex with men but hide their same sex sexual attraction in offline surroundings. Journal of Homosexuality, 11, 1561-1582.

Geiß, Stefan/ Weber, Mathias/ Quiring, Oliver (2017): Frame competition after key events: A longitudinal study of media framing of economic policy after the Lehman Brothers bankruptcy 2008–2009. International Journal of Public Opinion Research, 29, 471-496.

Weber, Mathias/ Ziegele, Marc (2015): The anti-social net: Presumed harmful influences of using the internet and support for restrictive parental mediation and internet governance. Studies in Communication/ Media, 4, 176-188.

Ziegele, Marc/ Weber, Mathias (2015): Example, please! Comparing the effects of single customer reviews and aggregate review scores on online shoppers’ product evaluations. Journal of Consumer Behavior, 14, 103-114.

Weber, Mathias (2013): Medien – Freunde – Identität: Gemeinsame Nutzung audiovisueller Unterhaltungsangebote in konvergenten Medienumgebungen. merzWissenschaft, 57, 71-83.

Weber, Mathias/ Ziegele, Marc/ Schnauber, Anna (2013): Blaming the Victim: The Effects of Extraversion and Information Disclosure on Guilt Attributions in Cyberbullying. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16, 254-259.

Weber, Mathias (2013): Psychosocial Functions of Shared Media Use among German Adolescents. Journal of Children and Media, 366-382.

Bach, Thomas/ Weber, Mathias/ Quiring, Oliver (2012): Das Framing der Finanzkrise. Deutungsmuster und Inter-Media Frame Transfer im Krisenherbst 2008. Studies in Communication/ Media, 2, 193-224.

Quiring, Oliver/ Weber, Mathias (2012): Between Usefulness and Legitimacy. Media Coverage of Governmental Interventions during the Financial Crisis and Selected Effects. The International Journal of Press/Politics, 17, 294-315.

Weber, Mathias/ Quiring, Oliver/ Daschmann, Gregor (2012): Peers, Parents and Pornography. Exploring Adolescents' Exposure to Sexually Explicit Material through the Lens of Developmental Psychology.Sexuality and Culture, 16, 408-427.

Weber, Mathias (2011): Geschlechterbilder zwischen Daily Soap und Castingshow. Eine Online-Befragung zur Mediennutzung Jugendlicher und ihrem Bild der weiblichen Geschlechtsrolle. Zeitschrift für Sexualforschung, 24, 31-48.

Weber, Mathias/ Daschmann, Gregor (2010): Zur Nutzung pornografischer und erotischer Videoclips und Filme durch ältere Jugendliche. Spezifische Aspekte im Kontext adoleszenter Entwicklung. Medien und Kommunikationswissenschaft, 58, 167-189.

Sonstige Zeitschriftenaufsätze

Bach, Thomas/ Weber, Mathias/ Quiring, Oliver (2013): News Frames, Inter-Media Frame Transfer and the Financial Crisis (Englischsprachiger Reprint von Bach/Weber/Quiring 2012). Zeszyty Prasoznawcze, 1(213), 90-110.

Mathias Weber (2011): Rezension: Porno-Pop II. Im Erregungsdispositiv (hrsg. von Jörg Metelmann).Zeitschrift für Sexualforschung, 24, 400-402.

Weber, Mathias (2009): The Use of Pornography by German Adolescents. Forum Sexuality Education and Family Planning 2009-1, 15-18.

Weber, Mathias (2009): Die Nutzung von Pornografie unter deutschen Jugendlichen. Forum Sexualaufklärung und Familienplanung 2009-1, 15-18.

Sammelwerksaufsätze

Weber, Mathias/ Lemke, Richard (2016): Der Pornostar als Vorbild? Aufwachsen im Zeitalter digitaler Pornografie. In: Schulze, Daniel/ Stiebritz, Andrea (Hrsg.): Kulturen der Pornografie: Annäherungen an ein Massenphänomen. Trier: WVT, 103-118.

Lemke, Richard/ Weber, Mathias (2016): Was wir über die Wirkung von Pornographie wissen (und warum wir vieles nicht wissen). In: Schmidt, Anja (Hrsg.): Pornographie. Im Blickwinkel der feministischen Bewegungen, der Porn Studies, der Medienforschung und des Rechts. Baden-Baden: Nomos, 87-122.

Weber, Mathias/ Ziegele, Marc (2013): Anschlusskommunikation revisited: Diskussion des Konzepts vor dem Hintergrund sich wandelnder Medienumgebungen und ausdifferenzierender Rezeptionssituationen. In: Jandura, Olaf/ Fahr, Andreas/ Brosius, Hans-Bernd (Hrsg.): Theorieanpassungen in der digitalen Medienwelt. Baden-Baden: Nomos, 241-259.

Weber, Mathias/ Quiring, Oliver (2011): Warum das O zwischen dem S und dem R auch in der Pornografieforschung relevant ist. Entwicklungspsychologische Überlegungen zur Pornografierezeption Jugendlicher. In: Hartmann, Maren/ Wimmer, Jeffrey (Hrsg.): Digitale Medientechnologien: Vergangenheit - Gegenwart - Zukunft. Wiesbaden: VS, 185-211.

Weber, Mathias/ Daschmann, Gregor/ Quiring, Oliver (2010): 'Ja, ich schaue mir fast täglich einen Porno an.' Über den Nutzen von Online-Befragungen mit anfallender Stichprobe zur Analyse gesellschaftlich tabuisierter Themen. In: Jackob, Nikolaus/ Zerback, Thomas/Jandura, Olaf/ Maurer, Marcus (Hrsg):Methoden der Online-Forschung: Das Internet als Forschungsinstrument und -gegenstand der Kommunikationswissenschaft. Köln: Halem, 91-108.

Konferenzbeiträge (peer-reviewed, full paper)

Weber, Mathias/ Bach, Thomas/ Quiring, Oliver (2013): News Frames, Inter-Media Frame Transfer and the Financial Crisis. Paper presented at the 63rd Annual Conference of the International Communication Association, London, June 17-21, 2013.

Ziegele, Marc/ Weber, Mathias (2013): Example, Please! Comparing the Effects of Single and Average Customer Reviews on Online Shoppers' Product Evaluations. Paper presented at the 63rd Annual Conference of the International Communication Association, London, June 17-21, 2013.

Quiring, Oliver/ Weber, Mathias (2011): The media coverage of governmental attempts to fight the economic crisis and selected effects on the public. Paper presented at the 61st Annual Conference of the International Communication Association, Boston, May 26-30, 2011.