Publikationen von Dr. Christina Viehmann (geb. Köhler)

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6673-0987

Monografien

Jackob, N., Schultz, T., Jakobs, I., Quiring, O., Schemer., C., Ziegele, M. & Viehmann, C. (2023). Medienvertrauen in Deutschland. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung.

Viehmann, C. (2020): Korsett und Machtressource? Die Medienöffentlichkeit in Verhandlungen von gesellschaftlichen Entscheidern. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32009-6

Köhler, C. & Jost, P. (2017): Tarifkonflikte in den Medien – Was prägt die Berichterstattung über Arbeitskämpfe? Frankfurt am Main. (download)

 

Aufsätze in wissenschaftlichen Fachzeitschriften

Viehmann, C., Beck, T., Maurer, M., Quiring, O. & Gurevych, I. (2022). Investigating Opinions on Public Policies in Digital Media: Setting up a Supervised Machine Learning Tool for Stance Classification. Communication Methods and Measures, DOI: 10.1080/19312458.2022.2151579

Schaaf, M., & Viehmann, C. (2022). Media use and protest participation–but what is in-between? The role of different sources of information, media-related perceptions, and political efficacy for protest behavior. SCM Studies in Communication and Media, 11(2), 210-239. https://doi.org/10.5771/2192-4007-2022-2-210

Ziegele, M., Resing, M., Frehmann, K., Jackob, N., Jakobs, I., Quiring, O., Schemer, C., Schultz, T., & Viehmann, C. (2022). Deprived, Radical, Alternatively Informed: Factors Associated with People’s Belief in Covid-19 Related Conspiracy Theories and their Vaccination Intentions in Germany. European Journal of Health Communication, 3(2), 97–130. https://doi.org/10.47368/ejhc.2022.205

Viehmann, C., Ziegele, M., & Quiring, O. (2022). Communication, Cohesion, and Corona: The Impact of People’s Use of Different Information Sources on their Sense of Societal Cohesion in Times of Crises. Journalism Studies, 23(5-6), S. 629-649. https://doi.org/10.1080/1461670X.2021.1965907 

Jakobs, I., Schultz, T., Viehmann, C., Quiring, O., Ziegele, M., & Schemer, C (2021). Medienvertrauen in Krisenzeiten. Mainzer Langzeitstudie Medienvertrauen 2020. Medien Perspektiven 3/2021, S. 152-162.

Jost, P., & Koehler, C. (2021). Who shapes the news? Analyzing journalists’ and organizational interests as competing influences on biased coverage. Journalism, 22(2), 484–500. https://doi.org/10.1177/1464884918788270

Viehmann, C., Ziegele, M., & Quiring, O. (2020). Gut informiert durch die Pandemie? Nutzung unterschiedlicher Informationsquellen in der Corona-Krise. Ergebnisse einer dreiwelligen Panelbefragung im Jahr 2020. MediaPerspektiven 11/2020, S. 556-577.

Weber, M., Viehmann, C., Ziegele, M., & Schemer, C. (2020). Online Hate Does Not Stay Online – How Implicit and Explicit Attitudes Mediate the Effect of Civil Negativity and Hate in User Comments on Prosocial Behavior. Computers in Human Behavior, 104, https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.106192

Weber, M., Koehler, C., & Schnauber-Stockmann, A. (2019). Why should I help you? Man up! Bystanders’ gender stereotypic perceptions of a cyberbullying incident. Deviant Behavior, 40(5), 585-601. doi: 10.1080/01639625.2018.1431183

Koehler, C., & Jost, P. (2019). Revealing the Hybrid Patterns: Conflict Coverage as a Product of a Commercial and a Normative Media Logic. The International Journal of Press/Politics, 24(2), 233-253 https://doi.org/10.1177/1940161218821802

Koehler, C., Weber, M., & Quiring, O. (2019). I want a saviour, not a victim. The impact of media representations of the EU and economic shocks on citizens’ supportive attitudes on the European Integration. International Journal of Public Opinion Research, 31(1), 45-69. doi:10.1093/ijpor/edx023

Koehler, C., & Weber, M. (2018). ”Do I really need to help?!” Perceived severity of cyberbullying, victim blaming, and bystanders’ willingness to help the victim. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 12(4), article 4. https://cyberpsychology.eu/article/view/11451/10233

Ziegele M., Koehler, C., & Weber, M. (2018). Socially Destructive? Effects of Negative and Hateful User Comments on Readers’ Donation Behavior toward Refugees and Homeless Persons. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 62:4, 636-653, https://doi.org/10.1080/08838151.2018.1532430

Weber, M. & Koehler, C. (2017). Illusions of Knowledge: Media Exposure and Citizens’ Perceived Political Competence. International Journal of Communication, 11, 2387–2410.

 

Sammelbandaufsätze

Köhler, C., Ziegele, M., & Weber, M. (2019). Wie gefährlich ist der Hass im Netz? Wirkungen von Hasskommentaren gegen Geflüchtete auf das prosoziale Verhalten von Rezipierenden. In I. Engelmann, M. Legrand, & H. Marzinkowski (Eds.), Politische Partizipation im Medienwandel (pp. 299-319). Berlin  https://doi.org/10.17174/dcr.v6.12

Jost, P. & Köhler, C. (2019). Warum so garstig? Zum Einfluss von realweltlichen, medien- und diskussionsimmanenten sowie situativen Faktoren auf die (In)Zivilität von Onlinediskussionen. In I. Engelmann, M. Legrand, & H. Marzinkowski (Hrsg.), Politische Partizipation im Medienwandel (pp. 321-344). Berlin https://doi.org/10.17174/dcr.v6.13

Szymańska, A., & Köhler, C. (2018). Pogłębiony wywiad indywidualny z dziennikarzem: uwagi warsztatowe. In A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, & A. Hess (Eds.), Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie (pp. 219–242). Kraków : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej.

Quiring, O., Köhler, C., Ziegele, M., Weber, M., & Schäfer, M. (2018). Outfit oder Output? Wie Kleidungsstil und akademische Leistung reputationsrelevante Größen beeinflussen. In: P. Rössler & C. Rossmann (Eds.): Kumulierte Evidenzen. Replikationsstudien in der empirischen Kommunikationsforschung (pp. 17-37). Wiesbaden: Springer VS.

Kepplinger, H.M., Köhler, C., & Post, S. (2015): Do political events change national views? In: R. G. Picard  (Ed.): The Euro Crisis in the media. Journalistic coverage of economic crisis and European institutions (pp. 45-62). London, New York: I.B. Tauris.

Köhler, C. & Weber, M. (2013): Die Finanz- und Wirtschaftskrise. Ursachen, Folgen und Interventionen. (The Financial and Economy Crisis. Causes, Consequences and Interventions). In: O. Quiring, H.M. Kepplinger, M. Weber, & S. Geiß (Eds.): Lehman Brothers und die Folgen. Berichterstattung zu wirtschaftlichen Interventionen des Staates (pp. 13-25). Wiesbaden: Springer VS.

 

Proceedings (peer-reviewed)

Beck, T., Bohlender, B., Viehmann, C., Hane, V., Adamson, Y., Khuri, J., Brossmann, J., Pfeiffer, J., Gurevych, I. (2022). AdapterHub Playground: Simple and Flexible Few-Shot Learning with Adapters. In: Proceedings of the 60th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics: System Demonstrations, pp. 61-75, ACL. http://dx.doi.org/10.18653/v1/2022.acl-demo.6

Beck, T., Lee, J., Viehmann, C., Maurer, M., Quiring, O., & Gurevych, I. (2021). Investigating label suggestions for opinion mining in German Covid-19 social media. In: Proceedings of the 59th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics and the 11th International Joint Conference on Natural Language Processing (Volume 1: Long Papers), S. 1-13. doi: 10.18653/v1/2021.acl-long.1

 

Sonstige Beiträge

Schaaf, M., Viehmann, C., Weber, M., & Quiring, O. (2023). Does media bias fuel the confrontation? How decision-makers perceive news coverage and how this impression shapes their negotiation strategy. Gutenberg School of Management and Economics& Research Unit “Interdisciplinary Public Policy”
Discussion Paper Series
(No. 2301). Download hier.

Stegmann, D., Viehmann, C., Jackob, N., Schultz, T., Jakobs, I., Quiring., O. (2021). Öl ins Feuer: Welche Rolle spielen die Medien bei der gesellschaftlichen Polarisierung? Bürger und Staat, Heft 4 - 2021, Jg. 71, 229-237.

Viehmann, C., Ziegele, M., & Quiring, O. (2020): In der Krise rücken alle mehr zusammen? Fast! Wie Medien und andere Faktoren zur gefühlten Integration oder Spannung beitragen. In: Kommunikationsmanager, 2/2020, 32-36.